הגדרת נהג חדש ומלווה עפ”י משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

נהג מוגדר “נהג חדש” עד שנתיים מקבלת הרישיון.

חוקי נהג חדש

בתקופה זו חלות עליו תקנות מיוחדות ונדרשת ממנו הקפדה יתרה על חוקי התנועה וכללי הבטיחות. גם בעלי רישיון לאופנוע, טרקטור ומכונה ניידת המוציאים רישיון לרכב פרטי או משא,

ייחשבו “נהגים חדשים” לאחר קבלת הרישיון החדש. כדי לעקוב אחר נהגים חדשים והתנהגותם בכביש, ניתן רישיון הנהיגה בשנתיים הראשונות “על תנאי” והוטלו הגבלות ותקנות מיוחדות על הנהג החדש.

נהגים חדשים, בגילאי 17 עד 24, חייבים לנהוג בלוויית מלווה במשך שישה חודשים. בשלושת החודשים הראשונים – חלה החובה על נהיגת יום ולילה, ואילו בשלושת החודשים הבאים חלה חובת המלווה רק בלילה.

נהג חדש יקבל רישיון נהיגה רק בתנאי שנהג לפחות 50 שעות עם מלווה, והמלווה/ווים הצהיר על כך בטופס המיועד. חובת המלווה תחול על כל הנהגים החדשים המחזיקים ברישיון נהיגה לרכב מנועי.

חובה זו תחול גם על בעלי רישיון נהיגה לאופנוע או טרקטור שיוציאו רישיון לרכב פרטי.

מלווה – מי שבידיו רישיון נהיגה בר תוקף לאותו סוג רכב 5 שנים לפחות ומלאו לו 24 שנים, או 3 שנים ותק לפחות ומלאו לו 30 שנים.

לא ינהג נהג חדש בששת החודשים הראשונים מיום שניתן לו היתר נהיגה אלא אם כן יושב במושב שלצדו מלווה העונה לתנאים הנ”ל.
(הנוהג באופנוע, טרקטור ובטרקטורון – אינו חייב מלווה) נהג חדש לא יורשה להסיע יותר משני נוסעים עד הגיעו לגיל 21 שנה, אלא אם כן יושב לידו מי שכשיר להיות מלווה.

מדוע נהג חדש נדרש לנהוג עם מלווה?
עקב ריבוי התאונות שבהן מעורבים נהגים צעירים וחדשים, נדרש נהג חדש לנהוג במשך שישה חודשים מיום הוצאת הרישיון עם נהג ותיק לידו.

מהי עבירת תנועה חמורה לנהג חדש?

נהיגה ללא רישיון בתוקף, או שלא על פי תנאי הרישיון, כולל מתן רשות לאדם אחר לנהוג שלא כחוק ברכב באחריותכם.

אי-עצירה לפני מסילת ברזל.

אי-מתן זכות קדימה.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים.

עקיפה שלא כחוק.

נהיגה במהירות העולה על המותר בחוק.

חציית מסילת ברזל בדרך לא סלולה.

אי-דיווח על תאונת דרכים.

אי-מתן עזרה לנפגע תאונת דרכים.

ביצוע עבירה שגרמה לתאונת דרכים בה נפגע אדם.

ביצוע עבירה שבית המשפט גזר עליה פסילת רישיון בפועל ל-3 חודשים ויותר.

נהיגה ללא מלווה.

חשיבותו של הנהג המלווה
מחקרים מראים כי להעמקת תקופת הליווי של הנהג החדש, הן באיכות והן בכמות יש השפעה רבה על מעורבות צעירים בתאונות דרכים.
כמו כן נמצא כי הליווי חשוב ביותר להקניית ניסיון וידע בנהיגה מעשית, והוכח כבעל השפעה משמעותית במניעת תאונות דרכים.
חודשי הליווי הם פרק זמן קריטי בו נקבעים הרגלי הנהיגה והבטיחות של הנהג החדש.

מה המצב כיום?

כיום, האחריות לליווי הנהג החדש מוטלת על הוריו, או לעתים – על אח בוגר או חבר. קורה לא אחת שהמלווה לא פנוי למשימה זו או שהוא יוצא אליה לאחר יום עבודה,
כשהוא עייף וחסר סבלנות. לעתים הליווי מתמצה בנהיגות קצרות לסידורים או קניות, ולא מאפשר לנהג החדש להתנסות באמת במצבי נהיגה מגוונים. התוצאה היא יציאתם של אלפי נהגים חדשים לנהיגה עצמאית,
ללא מלווה, מבלי שרכשו ניסיון מספיק, מבלי שלמדו “לקרוא” נכון את הכביש ולצפות סכנות מראש, כדי להימנע מהן.
הקושי הנובע ממערכות היחסים בין הורה למתבגר
ליווי הנהג החדש והקניית הרגלי נהיגה נכונים הינם משימה לא פשוטה להורים של מתבגרים בפרט וצעירים בכלל, וזאת מכמה סיבות:

מערכת היחסים בין הורים לילדים בגיל ההתבגרות כרוכה לעתים קרובות במתחים, אשר מלווים אותם בהתנהלות היומיומית. אך כאשר מכניסים לתוך מערכת מתוחה זו את המתח הכרוך בנהיגה, נוצר מצב שבו הנהגים הצעירים חוששים מהתגובות של ההורים בעת הנהיגה, ומאידך, ההורים חוששים פן הערותיהם יחמירו את מערכת היחסים המתוחה בלאו הכי.

ישנם מקרים בהם סגנון הנהיגה של ההורה אינו מהווה מודל חיובי עבור ילדו. אם ישמש כמלווה, יועברו דפוסי הנהיגה השליליים שלו אל הדור הבא של נהגים במשפחתו.

גורם נוסף אותו יש לקחת בחשבון היינו העייפות – מרבית ההורים מתפנים ללוות את ילדם אחרי יום עבודה מתיש. במצב זה הם יוצאים לליווי כשהם עייפים, חסרי סבלנות וחסרי עירנות.
הדבר פוגם כמובן באיכות הליווי. על פי מחקרים שבוצעו עבור משרד התחבורה, עולה כי התקנות בדבר חובת הליווי לנהג חדש והגבלת מספר הנוסעים ברכבו של הנהג החדש, תרמו לירידה משמעותית במעורבותם של הנהגים הצעירים בתאונות דרכים.

כך מגדירה עמותת “אור ירוק” את מטרות תהליך הליווי:
צבירת ניסיון מעשי בנהיגה בסביבה מבוקרת.

פיתוח תבנית חשיבה העוסקת בהימנעות מהפתעות.

צמצום מספר הטעויות.

אימוץ הרגלי נהיגה אחראיים ובטוחים יותר.

כאן נכנסת דרייבמי לתמונה!
דרייבמי מספקת מלווים מקצועיים ומנוסים לנהגים חדשים בפריסה ארצית.

נהגים מקצועיים ומנוסים מתחום הבטיחות בדרכים – מורי נהיגה, קציני בטיחות בתעבורה, אנשי משטרה וצבא לשעבר ומדריכי נהיגה מונעת.

המלווים, פועלים במוטיבציה גדולה ורואים את עצמם כחלק בלתי נפרד מתהליך שינוי תרבות הנהיגה בישראל וחינוך לנהיגה בטוחה בקרב נהגים צעירים.

נהיגה עם מלווה של דרייבמי תעניק לנהג החדש ניסיון וידע נוספים, מעבר למה שלמד במהלך שיעורי הנהיגה, ותשפר את איכות ובטיחות הנהיגה שלו בצורה משמעותית. אנו מאמינים שעל ציר הזמן יהיו לנו יותר ויותר נהגים טובים, אחראים, רגועים, אשר מבינים את החובה המוטלת עליהם להביא את עצמם ואת משתמשי הדרך האחרים ליעדם בשלום. אנו מתחייבים להעניק ליווי אפקטיבי לנהג החדש. אנו קשובים לפניותיכם ונעשה הכל כדי להעניק לכם שירות לשביעות רצונכם.

התקשרו עכשיו! 073-7410500