בכביש אין מועד ב’!

בכביש אין מועד ב’!

“דרייבמי” (DriveMe) – מלווה מקצועי לנהג חדש

מנתונים של ‘הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים’ ניכרת בשנים האחרונות עליה במספר התאונות הקטלניות,

ובמספר ההרוגים מתאונות דרכים – קרוב ל- 200 (!) הרוגים מתחילת שנת 2015 – עליה של כ- 20% לעומת 2014,

מתוכם עליה של כ- 28% במספר ההרוגים במרחב העירוני. רק השבוע (3.8.15), נהרגו שני צעירים בני 20 שחזרו מחופשה מאילת ושלושה אחרים נפצעו קשה.

עוד ניכר בסטטיסטיקות כי שיעור בני נוער והנהגים החדשים (גילאים 17-24), המעורבים בתאונות דרכים גבוה משמעותית ממשקלם

היחסי באוכלוסייה ומנהגים בעלי ניסיון, לרבות מעורבותם בתאונות קשות וקטלניות. הנהגים הצעירים גם מבצעים הרבה יותר עבירות תעבורה. אלו נתונים מפחידים!

לגבי הנהג המתבגר מדובר בתופעה חברתית של נהיגה מסוכנת יחד עם מתח וריגוש עם קבלת הרישיון. המעורבות הגבוהה בתאונות נובעת בין היתר מחוסר ניסיון, נהיגה פראית וכוחנית – לעיתים רבות אימפולסיבית, חוסר סבלנות, נסיעה במהירות מופרזת, נסיעה תחת השפעת אלכוהול בחזרה ממסיבות סוף השבוע, שימוש נרחב באפליקציות הרבות בסלולר, נטילת סיכונים שלא לצורך (לעיתים אף ללא הבנה של הסיכונים), ועוד. כולנו מכירים את הצעירים שנוהגים עם מוסיקה רועשת בקולי קולות – הם לא באמת מרוכזים בכביש!

למעשה אנחנו שולחים את הילדים שלנו ל‘שדה קרב’! ונכון לתהות בימים אלו: מהו המחיר של תאונת דרכים שכזו למשפחה?! בעניין הזה כל הורה צריך לשאול את עצמו: מהי באמת האחריות שלנו כהורים על המתבגרים שלנו?, וכן “האם אני שולח אותם כשהם מוכנים למלחמה הזאת כנדרש??!”

המחוקק קבע שלאחר קבלת היתר הנהיגה, על אותם צעירים לנסוע בליווי של נהג עם 5 שנות ניסיון במשך חצי שנה ו- 50 שעות, וזאת לאור המחקרים המראים שליווי מקצועי ואיכותי משפיע בצורה משמעותית על צמצום מעורבות אותם צעירים בתאונות דרכים.

נשאלת השאלה: למה שלא אנחנו כהורים נלווה את הילדים שלנו? זה בהחלט נכון וחשוב, אך כאן נכנסים אלמנטים פסיכולוגים נוספים של מרדנות בגיל ה’טיפש עשרה’, מריבות הורים-ילדים ועימותים, חוסר משמעת וחוסר מרות שלנו כהורים, מניח שרובנו מכירים את זה מהחיים הפרטיים שלהם – לאו דווקא בנושא הנהיגה. ועוד עולה השאלה: האם סגנון הנהיגה שלנו כהורים יכול באמת לשמש מודל נכון לילדים שלנו? האם אנחנו רוצים להעביר להם את דפוסי הנהיגה שלנו?

בשורה התחתונה, לנו ההורים אין מספיק ידע וניסיון מה הם נדרשים לעשות בתקופת הליווי.

בדיוק מהמקום הזה הוקם המיזם של חברת דרייב מי המציע שירותי נהג מלווה מקצועי לנהגים חדשים, ע”י אנשים מיומנים בכל הארץ, ומקנה ניסיון בנהיגה ובהתמודדות עם מצבים משתנים בכביש. הרעיון הוא ללמד את הח’ברה הצעירים איך להסתכל כמה צעדים קדימה בכדי למנוע את התאונה. להדגיש את החשיבות של נהיגה זהירה ובטוחה, בשיקול דעת, תשומת לב, כבוד הדדי, סבלנות ואיפוק, יחד עם מודעות מלאה לסכנות שבכביש. אנחנו מחזקים להם את הביטחון, מציבים גבולות, ומשפרים כמובן את הניסיון.

גייסנו מעל 100 נהגים מנוסים כמלווים, בפריסה ארצית, רובם ככולם בני 45 ומעלה. המלווים הינם אנשי מקצוע ותיקים מתחום הבטיחות בדרכים – אנשי משטרה וצבא לשעבר שעסקו בהדרכת נהיגה, מורי נהיגה, קציני בטיחות בתעבורה, בוחנים, ומדריכים בקורסים לנהיגה מונעת… אנחנו מאמינים שדווקא בתחום הזה לניסיון הרב יש יתרון משמעותי, מדובר באנשים עם סבלנות רבה, יכולת הדרכה, ולא פחות חשוב הם באים גם ממקום של שליחות.

הנהיגה היא ברכב המשפחתי, בכדי שיכירו אותו. בזמן הנהיגה המלווה מתמקד במסרים של בטיחות ואחריות של הנהג החדש ‘איך להימנע מתאונה’, ומוביל אותו בכבישים בהם יתנסה במצבי נהיגה שונים, כגון: התמודדות עם מצבי כביש שונים; השתלבות בתנועה בכביש מהיר, כביש דו-סטרי וכבישים בין-עירוניים; מעבר בין נתיבים ועקיפה בטוחה, ירידה לשול; נהיגה בכבישים הרריים, נהיגה בחשיכה, נהיגה בסיבובים מסוכנים, נהיגה בכבישים צרים, נהיגה בכביש רטוב; נהיגה זהירה, התנהגות הולכי רגל, מצבי לחץ ועייפות, אומדן מרחקים, סיכונים וכד’; הכרת הרכב, ובכלל זה המנוע, לוח המחוונים, נורות אזהרה, ועד כדי החלפת גלגל; ולבסוף הקניית ביטחון עצמי בנהיגה – והכל במחיר שווה לכל נפש, וזול משמעותית ממחיר של שיעור נהיגה. הורים – תשאלו את עצמכם: כמה אתם מוכנים להשקיע בילדים בכדי שיצליחו בחיים? כמה אתם משלמים על שיעורים פרטיים וכד’ … ובאותה נשימה תבדקו: כמה אתם מוכנים להשקיע בכדי שהילדים יישארו בחיים??!!

אנחנו מאמינים כי נהיגה עם מלווה של Driveme תעניק לנהג החדש ניסיון וידע נוספים, מעבר למה שלמד במהלך שיעורי הנהיגה, תשפר את איכות הנהיגה שלו באופן משמעותי ותביא למימוש החזון שלנו – ירידה בעקומת תאונות הדרכים.

תנו לנו ללוות את הילדים שלכם במקומכם – כי בכביש אין מועד ב’!

המאמר נכתב ע"י ארז אהרוני, יו"ר החברה

You may also interested